Privacyverklaring Route Vooruit B.V.
In dit document geef ik (Loek Marneffe – eigenaar Route Vooruit B.V.) u informatie hoe mijn onderneming Route Vooruit B.V. (hierna; Route Vooruit) omgaat met uw persoonlijke gegevens, die wij in het kader van onze werkzaamheden gaan ontvangen. Vanwege de gevoeligheid van deze gegevens heeft Route Vooruit privacy hoog in het vaandel staan.
Mijn onderneming is (verwerkings)verantwoordelijke voor het verzamelen en gebruiken van uw gegevens. In deze privacyverklaring kunt u lezen welke persoonsgegevens worden verwerkt en waarvoor. Tevens is hierin opgenomen welke rechten u heeft. Personen die voor Route Vooruit werkzaam zijn of worden ingehuurd (onderaannemers) vallen, wanneer zij werkzaamheden uitvoeren die onder Route Vooruit vallen, ook onder deze privacyverklaring waarin ik (Loek Marneffe) Functionaris gegevensbescherming en eindverantwoordelijk ben. Mocht u vragen hebben of uw rechten willen uitoefenen dan kunt u contact opnemen middels onderstaande contactgegevens.
Contactgegevens:
Route Vooruit B.V.
Loek Marneffe
T: 0641882524
E: Info@routevooruit.nl
Kvk: 96399856
AGB-code: 98107983
Vestigingsadres: Loopkantstraat 25, 5405 AC te Uden
Loek Marneffe is de Functionaris Gegevensbescherming van Route Vooruit B.V., te bereiken via bovenstaande contactgegevens.
Voor wie geldt deze privacyverklaring?
Deze privacyverklaring geldt voor al onze cliënten. Daarnaast is deze privacyverklaring van toepassing wanneer u onze website bezoekt, een voormalige cliënt bent, cliënt wil worden of wilde worden maar dit uiteindelijk niet is gebeurd of wij voor uw zorgaanbieder waarnemen.
Uw persoonsgegevens
Om de zorg te kunnen verlenen die bij uw situatie past, gaan wij met u in gesprek. In dit gesprek stellen wij u verschillende vragen. Deze vragen kunnen onder andere betrekking hebben op uw gezondheidssituatie, risicoprofiel, medicijngebruik, zorgbehoefte en wensen voor zover nodig ten behoeve van de geïndiceerde of gewenste zorg en uw eigen mogelijkheden. Daarnaast kan om andere persoonsgegevens worden gevraagd, waaronder: uw naam, adres, geboortedatum, rekeningnummer, telefoonnummer en e-mailadres en in overleg eventuele gegevens van uw naasten.
Indien u wordt begeleid door Route Vooruit worden deze gegevens vastgelegd in uw dossier.
Toestemming
Uw persoonsgegevens mogen door mij niet zomaar worden verwerkt, hier hebben wij een legitieme grondslag voor nodig. Vaak vloeit dit voort uit een wettelijke verplichting. Soms is dit gebaseerd op uw uitdrukkelijke toestemming.
U kunt uw toestemming op elk moment weer intrekken. Voor minderjarigen tot 12 jaar vragen wij toestemming van een ouder/voogd/wettelijk vertegenwoordiger. Voor minderjarigen van 12 tot 16 jaar, vragen wij toestemming van zowel de minderjarige als de ouder/voogd/wettelijk vertegenwoordiger.
Indien u niet akkoord gaat, of uw toestemming intrekt, kunnen wij u niet goed van dienst zijn. Het verlenen van goede zorg valt of staat met het kunnen beschikken over alle benodigde en/of relevante informatie. Bovendien zijn wij verplicht om een dossier aan te leggen om de kwaliteit van (toekomstige) zorg te waarborgen en hebben wij in bepaalde situaties . Als ik onvoldoende informatie heb om verantwoorde zorg te verlenen dan zal ik u hierover informeren
Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om
Met de gegevens die wij van u ontvangen, gaan wij zorgvuldig om. Wij hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om te voorkomen dat onbevoegden kennis kunnen nemen van deze gegevens.
Als zorgaanbieder hebben wij een beroepsgeheim, op grond waarvan in de basis niets mag worden doorgegeven aan derden*. Daarnaast geven wij geen persoonsgegevens door aan een land buiten de Europese Economische Ruimte
(EER). In uitzonderingsgevallen kan het voor andere zorgverleners nodig zijn om snel toegang te krijgen tot uw dossier, bijvoorbeeld bij spoedgevallen.
Om te voldoen aan onze verantwoordingsplicht houden wij registers bij van verwerkingen en eventuele datalekken.
*Wij mogen de zwijgplicht doorbreken als de patiënt daar toestemming voor geeft. Ook zonder toestemming mogen/moeten wij soms informatie delen om ernstig gevaar af te wenden. Dat heet een conflict van plichten. In bepaalde situaties, waarin er een acuut gevaar is voor de veiligheid van de cliënt zelf of van zijn/haar omgeving, kunnen wij besluiten om het beroepsgeheim te doorbreken. Dit gebeurt altijd na een zorgvuldige afweging, waar mogelijk in overleg met de cliënt. Dit gebeurt echter alleen wanneer er geen andere alternatieven zijn om de acute dreiging van ernstige schade voor derden op te lossen. Er volgt op een ander moment dan altijd een terugkoppeling aan de cliënt over het doorbreken van de zwijgplicht met daarvoor een onderbouwing.
Zolang er geen acuut gevaar is voor de omgeving, de cliënt of zichzelf is de begeleider gebonden aan het beroepsgeheim.
Hoe gebruiken wij de van u ontvangen gegevens?
Wij gebruiken de gegevens die wij van u krijgen om mij een beeld te vormen van uw gezondheidssituatie en om u zo goed mogelijk de zorg te verlenen die u wenst of nodig heeft. Wij geven de van u ontvangen persoonsgegevens alleen aan derden door in het kader van de door u aan ons gegeven opdracht om bepaalde zorgtaken voor u te verrichten. Wij geven alleen de gegevens aan deze derden door voor zover u en/of uw ouders/voogd/wettelijk vertegenwoordiger toestemming hebben gegeven. In bepaalde gevallen ben ik wettelijk verplicht uw gegevens te delen met derden. *zie toelichting hierboven
Concreet kunnen wij uw persoonsgegevens onder andere verwerken in de volgende situaties.
Aanvang van de zorg
Voor aanvang van de zorg, moet u uw BSN-nummer opgeven. Dat moeten wij op uw identiteitsbewijs controleren. Wij maken daarvan geen kopie of scan. Ook zullen wij vragen naar uw dossier bij uw voorgaande zorgaanbieder.
Betaling
Voor de bekostiging van de zorg, verstrekken wij uw gegevens – voor zover noodzakelijk – doorgaans aan de gemeente.
Op de factuur kunnen onder andere uw NAW-gegevens, uw BSN-nummer en een specificatie van de behandeling staan. Indien de zorg buiten het gemeentelijk aanbod valt, wordt deze mogelijk aan uzelf gefactureerd. Dit kan via de zorgverzekeraar, Zorgkantoor of de Sociale Verzekeringsbank lopen.
Melden van incidenten
Als er onverwacht toch iets niet goed is gegaan met de bescherming van uw persoonsgegevens (of er wordt vermoed dat dit zo is) en dit voor u mogelijk een hoog risico inhoudt op uw rechten en vrijheden, dan brengen wij u zo snel mogelijk op de hoogte. In sommige situaties moet een incident gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Verwerker
Het kan noodzakelijk zijn dat gegevens worden gedeeld met derden, zoals een ICT-leverancier of een administratiekantoor. Indien deze derde zich kwalificeert als een verwerker, dan sluiten wij een verwerkersovereenkomst af met deze partij zodat uw privacy beschermd is.
Overleg en afstemmen ketenpartners
Bij ketenzorg mogen wij als professioneel handelend zorgverleners in principe uitgaan van veronderstelde toestemming. Wij kunnen die toestemming alleen veronderstellen, indien wij u als zorgvrager vooraf informeren:
– over de partners in de keten, die naast mij ook bij zijn zorg betrokken zullen zijn
– over de informatie over u die wij als partners in de zorg zullen delen. Wij stellen u in staat om te reageren en/of om aan te geven dat u niet wil dat (bepaalde) informatie aan (sommige) partners in de keten gegeven wordt.
Er geldt hierbij de eis dat alleen die informatie verstrekt mag worden die noodzakelijk is om de vereiste taken uit te kunnen voeren (WGBO art. 7:457 lid 2).
Toelichting: Overleg tussen overige zorg/ketenzorgpartners en begeleiding van Route Vooruit zal altijd plaatsvinden met respect voor geldende privacyregels. Dit houdt in dat enkel en alleen zaken worden gedeeld die nodig zijn om de zorg (goed) uit te kunnen voeren en als ketenpartners af te stemmen over de uitvoering van de zorg. Voor het delen van overige zaken die geen directe grondslag voor de samenwerking hebben dient altijd eerst nadrukkelijk toestemming te worden gevraagd aan de cliënt. Deze wordt altijd ingelicht over contact dat er is geweest met andere zorgverleners en heeft hierin recht op een terugkoppeling.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Zorgaanbieders zijn op basis van de Wmo 2015 verplicht om dossiers 15 jaar te bewaren te rekenen vanaf het tijdstip waarop de laatste wijziging in het dossier heeft plaatsgevonden, of zoveel langer als redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit (of indien dit in het belang is van een ander). Als deze termijn is verstreken zullen uw gegevens worden vernietigd. Voor gegevens waarop de Wmo 2015 niet van toepassing is, geldt in beginsel dat uw
gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk, tenzij voor deze gegevens een afwijkende wettelijke bewaartermijn geldt.
Wat zijn uw rechten?
Als cliënt bepaalt u welke gegevens wij wel of niet van u ontvangen. De rechten waar u daarnaast aanspraak op kunt maken, vat ik hieronder samen. Indien u een van uw rechten wilt uitoefenen, vragen wij u schriftelijk een verzoek te doen. Bovenaan het reglement vindt u onze contactgegevens. Wij streven ernaar om binnen vier weken te reageren op uw verzoek.
Recht op inzage en afschrift
U heeft het recht om kennis te nemen van de gegevens in uw dossier. U kunt op afspraak uw dossier inzien.
Persoonlijke aantekeningen en gegevens van derden in het dossier vallen niet onder het inzagerecht. Daarnaast mag u altijd om een afschrift van uw persoonsgegevens vragen. Wij verstrekken dit afschrift eenmalig kosteloos.
Recht op correctie
Indien u meent dat wij bepaalde gegevens over u onjuist in mijn administratie heb verwerkt dan kunt u om correctie vragen. U kunt eveneens uw cliëntendossier aanvullen. Zorg er daarnaast voor dat u wijzigingen in uw situatie doorgeeft zodat de gegevens op basis waarvan wij zorg verlenen correct zijn.
Recht op verwijdering
Indien u niet langer wilt dat wij bepaalde gegevens in onze administratie bewaren dan kunt u ons verzoeken deze gegevens te verwijderen. Aan dit verzoek zal in de meeste gevallen voldaan worden. In bepaalde gevallen is verwijdering niet mogelijk. Gelet moet worden op het belang van een ander om de gegevens te bewaren of op de wettelijke voorschriften die zich tegen vernietiging verzetten.
Recht op beperking
Hierboven is aangegeven op welke wijze wij de van u ontvangen gegevens gebruiken. Mocht u op enig moment dit gebruik willen beperken, u wilt bijvoorbeeld dat wij bepaalde gegevens niet aan een specifieke organisatie doorgeven, dan kunt u dit laten weten. Aan dit verzoek zal in de meeste gevallen worden voldaan.
Brongegevens
Indien wij van derden persoonlijke informatie van u ontvangen dan informeren wij u over de bron waaruit wij deze informatie hebben ontvangen.
Overige rechten
U heeft tevens recht op informatie, beperking van de gegevensverwerking, recht op verzet tegen de gegevensverwerking en het recht op het verkrijgen van uw gegevens in elektronische vorm. Daarnaast heeft u ook het recht om op te vragen door wie en wanneer er bepaalde informatie via het elektronisch uitwisselingssysteem aan anderen beschikbaar is gesteld en wanneer er door anderen bepaalde informatie is ingezien of opgevraagd.
Elektronische communicatie
Website
Als u ons een e-mail stuurt dan worden de door u gestuurde gegevens bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan.
Websites van derden
Deze privacyverklaring is niet van toepassing op websites van derden die door middel van links met onze website zijn verbonden. Wij kunnen niet garanderen dat deze derden op een betrouwbare of veilige manier met uw persoonsgegevens omgaan. Wij raden u aan de privacyverklaring van deze websites te lezen voordat u van deze websites gebruikmaakt.
Cookies
Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op uw pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Dit gebeurt direct als u mijn website bezoekt. Deze cookies worden gebruikt om onze website beter te laten functioneren en het gebruik van de website te kunnen analyseren.
Wanneer wij u op onze website om uw gegevens vragen, is dat om een vraag goed te kunnen beantwoorden of omdat u zich aanmeldt voor een specifieke dienst of service. Deze gegevens gebruiken wij alleen intern en worden niet gedeeld met derden. Het gaat om de volgende gegevens: de browser die wordt gebruikt (zoals bijvoorbeeld Internet Explorer, Chrome of
Firefox), het tijdstip en de duur van uw bezoek, welke pagina’s bezocht zijn en foutmeldingen die bezoekers hebben gekregen.
Wij hebben Google geen toestemming gegeven om via Route Vooruit verkregen Analytics-informatie te gebruiken voor andere Google-diensten. Als u niet wilt dat ‘Google Analytics’ wordt gebruikt, kunt u de ‘Google Analytics Opt-out Browser add-on’ voor uw webbrowser downloaden en installeren. U kunt deze add-on downloaden van de Google website via onderstaande link: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Wijziging van deze privacyverklaring
Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Wanneer u deze privacyverklaring regelmatig raadpleegt, bent u van deze wijzigingen op de hoogte. Deze versie is van 12-04-2025.
Heeft u vragen of klachten?
Heeft u vragen over de wijze waarop wij omgaan met uw persoonsgegevens? Aarzel dan niet en neem hierover contact met Loek Marneffe (zie contactgegevens). Ik, Loek Marneffe, zal mijn best doen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Indien u klachten heeft over de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens zijn omgegaan dan spreek ik de wens uit dat u hierover eveneens contact opneemt met mij. Ik beloof u dat deze klacht mijn aandacht krijgt.
Mocht u van mening blijven, dat wij niet zorgvuldig genoeg met uw persoonsgegevens zijn omgegaan, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: . www.autoriteitpersoonsgegevens.nl